måndag 17 maj 2010

Terminen börjar lida mot sitt slut. Det har varit en bra och kul termin. Jag har jobbat hårt framförallt med en uppsats om Andrzej Żuławskis debutfilm Tredje delen av natten och med kursen i rysk litteraturhistoria -en roman med ganska mycket kringlitteratur i veckan. Här är ett foto på en del av kurslitteraturen:



Tentan är om tio dagar eller så. Med 4000 sidor eller så tillryggalagda, känns det som en av de mest krävande 7,5-poängskurserna jag läst. Jag fick A på min första större uppsats och det känns så skönt att komma framåt med studierna; och att lära och förkovra sig! Passande och samtidigt börjar ju sommaren och det är så skönt med värme och solglasögon, park och klippor, picknick och promenader -det får upp mitt musikintresse! Vintern känns som en snöhög man skyfflar sig igenom med tung litteratur, och sommaren dansar man igenom med ljud och sång! Och litteratur på dagen. Fint och befriande.

Sommarplaner: jag ska till Japan i tio dagar, en sista fest i London-lägenheten, mycket tid i Stockholm, någon resa i Sverige och kanske med damen någonstans i Europa. Härligt. Och musik! Förhoppningsvis kommer klubben igång i juli. Har än så länge bara ett gig planerat in annars (på Riche, hör och häpna!) men tror att det kommer lätta lite och bli mer snart. Spelade med nöd och näppe endast orgelmusik i fyra timmar igår på klubb Musette, men det gick igenom och var mycket kul. Skönt att hinna med sådant, mata själen och få ut skivorna utanför lägenhetens portar.

Sommar och fritid. Av båda har det varit lite sedan förra sommarn. Känns lite läskigt men framförallt kul. Så skönt att läsa med helt fritt val, att hinna med så mycket! Ska jobba vidare på egenskriven musik därtill. Mer om det snart. Vad gäller förkovrande har jag det gott vad gäller musik och litteratur, men trängtar efter sublim och poetiskt intensiv film. Förslag mottages gärna! Inte sett mycket film på sistone (förutom Tredje delen av natten 15 ggr eller så) men blev mycket nöjd med den av Per lånade L'hypothèse du tableau volé. Vacker, poetisk, komplex och djupsinnig.

Men än har terminen två veckor kvar och mycket står på dagordningen. Jag gillar hur det är nu, och sommaren kommer bli en skön och önskad respit att inte arbeta ihjäl sig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar